Fine Guns


A tartalomhoz

cikk200705

Cikkek

Sörétlövés - Másképpen

Fegyver vásárlás, avagy szerelem első látásra

Mottó:
Ha a fegyverünk jól néz ki - vele együtt mi is?


Az üzleti világban bármelyik marketing stratégia egyik legfontosabb eleme a vizuális inger.
Pillantsunk csak az autókra, vagy a különféle egyéb dolgokra, mint pl. a parfümökre vagy éppenséggel az üdítőkre.
Egy Coca-cola üveget mindenki fel fog ismerni az alakjáról és a színéről.
Az alak, a szín és a textúra együttesen hatnak az érzékszerveinkre, melyek által azután vonzódássá válva részesítjük előnyben egyik terméket a másikkal szemben.
Hogy kerül ez a "csizma" az asztalra vagy inkább jelen esetben mondjuk egy fegyverbolt pultjára?
Nos, mi mindannyian a szemünkkel vásárolunk. A megvásárolandó dolognak "jól kell kinéznie".
Nézzük csak az ételeket az étteremben! Az elegáns tálalás a szemünkön keresztül stimulálja a reflexeinket, melyek a rendszerre hatva beindítják hormontermelést a korábbi képek alapján.
Ha nem vigyázunk, hasonlóan működhet ez egy fegyvervásárlásnál is.
Hányszor fordult elő, hogy patront vagy valami kisebb dolgot vásárolandó mentünk be egy fegyverboltba és az egész fegyverpultot átnézve jöttünk onnan ki?
A legelső dolog, ami feltűnik, egy luxus véset, egy hosszú cső, vagy egy szép rajzolatú agy, amely sokszor szerelemmé válik az első látásra.
A következő lépés a "vágy tárgyának" kézbefogása.
Nagy baj, ha ekkor az kéziesnek tűnik.
Néhányszor vállba kapva olyan érzésünk támad, hogy ezzel a fegyverrel megvan "az" a toronykakas vagy "az" a néhány extra találat, amely eddig hiányzott a sikerhez a vadászaton vagy a lőtéren.
Valójában ez az a pont, amikor a vásárlásról a döntés magunkban megtörténhet.
Érvek állítódnak a jegyesség mellett és az ár sem fog már olyan magasnak tűnni.
Somogyban a legényfogásra hasonló esetben azt mondják, "megette a vak csibét".
Ám a mézeshetek gyorsan elmúlhatnak, a várt extra találatok elmaradnak, fejlődésnek nyoma sincs.
Sőt még a korábbi magabiztosságunkat is megviselheti a dolog, amely olykor a "legbiztosabb" vad/korong elhibázásában jelentkezik.
Márpedig ez velünk egyszerűen nem történhet meg, hiszen ez az a fegyver, amire mindig is vágytunk!
Ismerek embereket, akik évek óta kínlódnak egy fegyverrel, - mely néha véresre sebesíti az ujjukat, feldagasztja az arcukat-égis makacsul ragaszkodnak a korábbi döntésükhöz.
Pedig ennek éppen az ellenkezője lenne a kívánatos. Egy jól megkonstruált, méretre igazított fegyverrel kellemes érzés lőni, - az nem rúg, és a találat is gyakoribb.

Feltételek
Néhány fegyvergyártó nem lesz felhőtlenül boldog attól, amit most leírok, de vállalom!
A fegyverbizniszben, mint megannyi más termék esetében, folyamatosan próbálják fejleszteni termékeket. Ezzel a nemes törekvéssel eddig nem is lenne semmi baj!
Azonban a fejlesztések egy jelentős része nem más, mint optikai tuning. A másik része lehet műszakilag innovatív, de ezek zöme öncélú. Ami viszont teljesen biztos az a következő:
- a jó lövést jelentősen elősegítő nóvum az elmúlt 30 évben nem jelent meg.
A marketing egy másik fontos szempontja a "top-lövők" szponzorálása.
Bevonásukkal egy adott típusról, egy adott összeállításról kapunk bennünket megcélzó üzeneteket arról, hogy milyen fegyverrel kellene lőnünk.
A hirdetések, interjúk, fotók mind azt sugallják, hogy egy "olyan" fegyverrel mi is tudnánk versenyt nyerni, vagy az átlagosnál jobban lőni.
Világosan kell látnunk tehát, hogy mindnyájan célpontjai vagyunk a reklámnak.
Ha csak az esztétikumra vagy a technikai funkciókra koncentrálunk, könnyen mellényúlhatunk akkor, ha nem vesszük figyelembe az egyedi szükségességet, alkatunkat.
A következő tétel a termékkapcsolás. Ha egy márka sikeres az egyik "szektorban", nem biztos, hogy máshol is abból a márkából célszerű választani. Ha pl. a Ferrari sikeres a Forma 1-ben, nem feltétlenül kell az általuk kínált futócipőt vagy laptopot megvásárolni. Hasonlóan, ha egy cég jó golyós fegyvert gyárt, nem garantált, hogy sörétes fegyvert is jót kínál és viszont!
Melyek azok a kritériumok egy sörétes fegyver esetében, amelyek alapján - a vonzó külcsín és a tulajdonlásának bizsergető érzésén kívül- a felépítésével, szerkezetével, és a használhatóságával a segítségünkre lesz a saját képességeink kibontakozásában?

A legfőbb latba vétendő szempontoknak az alábbiakat javasolnám:
1., Termetünk és alkatunk
2., Amire és ahogyan a leggyakrabban vadászunk, ill. amit a lősportok közül a leggyakrabban lövünk
3., Az odaszánt pénzösszeg nagysága
Nyilvánvaló, hogy a egy vékony alkatú Diánához egy nehéz, 81 cm-es csövű fegyver épp úgy nem passzol, mint egy 190 cm magas súlyemelő alkatúhoz férfihez egy ultrakönnyű puska. Handicapp mindkettő!
Elsődlegesen tehát olyan fegyvert keressünk, amely azáltal segíti elő a jó lövést, hogy hosszával és tömegével a fizikai adottságainkhoz igazodik.
Ez persze már a patronvásárlást is meghatározza.
W.W. Greener "ökölszabályként" az 1/96 arányban álló töltet/tömeg arányt állította fel a múlt század elején, amely ma is érvényes. Eszerint, ha kellemesen akarunk vadászni egy 3 kg össztömegű fegyverrel, nem okos dolog abból 36 gr töltet lőni.
Ragaszkodjunk a fegyver kipróbálásához, mely alkalommal, ha valami baj van, néhány jól irányzott rúgás és ugyanannyi pontatlan lövés kijózaníthat bennünket.
A sörétes fegyver vásárlásánál kerüljük a "majd hozzászokunk" mentalitást. Ez igazából sohasem fog megtörténni, sőt a kialakuló rossz szokások miatt a találat biztonsága szenved csorbát. A rossz méretezés miatt kellemetlen élményeket gyűjtve a fegyver rúgását is jobban fogjuk érezni.
A mi méreteink adottak, tehát a fegyvernek kell passzolnia hozzánk és nem nekünk kell idomulni a fegyverhez.
Ha a téli sportok között a sísportra tekintünk, nincs rosszabb látvány annál, mint a legmodernebb, legdivatosabb, legdrágább szerelésben pompázó, a sísportban iskolázatlan emberünk szánalmasan bukdácsolva próbál a lejtőn valahogy leérni.
Sokan fognak gratulálni neki, ki ezért, ki azért.
Okosabb dolog tehát egy jó minőségű fegyver alapmodelljét megvásárolni, mint egy "dizájnosat" a gyengébb minőségűből választani
Ha jó minőségű alkatrészekből készült fegyvert vásárolunk, az hosszú élettartamot nyújt, agyazása méretkategóriákra bontható, (persze a legjobb, ha egyenesen ránk van méretezve,) elsütőereje is jól beállítható, ejektora pedig "bombabiztos".
A cserélhető choke már az egyedi ízlés kategóriájába tartozó dolog, kétségkívül szélesebb körű használhatóságot biztosít, főképpen a koronglövő számok művelésekor.
A döntés a T. Olvasót terheli, hiszen Ön tudja, hogy milyen célra használja majd a legtöbbet a puskát.

Excalibur
Aki ismeri Artúr király legendáját, annak ismerős a kőbe szorult kard.
A legenda szerint az válik királlyá, aki képes onnan kihúzni azt. Sokan próbálkoztak és sokan elbuktak a próbán, mígnem a fiatal Artúr kihúzza a sziklából az Excaliburt - majd a kard erejével és lovagi bátorságával egyesíti a királyságot.
Nem állítom, hogy valamennyien királlyá válunk vagy akár valamilyen bajnokká, de a logikát alkalmazva, akinek sikerül megtalálnia a maga Excaliburjét (a sokféle kínálatból!), képes lehet arra, hogy a saját lehetőségének, talentumának határát elérje. Ez pedig véleményem szerint sokkal fontosabb, mintsem hogy díszpompázó, ám szánalmasan bukdácsoló lövészinasok maradjunk.

Szollár András


Vissza a tartalomhoz | Vissza a főmenübe